Kanjertraining op de Gravin van Rechterenschool

Op onze school werken wij met de Kanjertraining. De Kanjertraining leert kinderen om respectvol om te gaan met zichzelf, elkaar en de omgeving/school.

Waarom de Kanjertraining?

Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De doelen van de Kanjertraining zijn terug te vinden in de tekst van het Kanjerdiploma:

De petten

Kinderen gedragen zich verschillend in bepaalde situaties. De meeste kinderen zijn te vertrouwen. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam, en op een leuke manier grappig of stoer. Maar het kan ook doorslaan. Dan gedragen kinderen zich te meegaand uit angst; lachen elkaar uit, of doen vervelend stoer. Op het plaatje hiernaast ziet u hoe het aan de jongste kinderen wordt uitgelegd.

Wat vinden de kinderen van de kanjertraining?

Sanne: “Ik vind Kanjertraining de aller belangrijkste les die er is. Het spelletje met: 1,2,3 elkaar aankijken is erg leuk en ook ‘Wie zou jij voor één dag willen zijn?’. Iedereen zou Kanjertraining moeten krijgen, vooral in de landen waar het oorlog is.”.

Rens: “Ik vind het goed dat het er is en je leert met elkaar om gaan en elkaar te vertrouwen. Dit is echt nodig. Je leert ook dat je niet moet pesten en hoe je, je moet gedragen. Dat je niet anderen moet kwetsen en moet zeuren, je lost er niks mee op.”.

Bas: “Ik vind het fijn dat je elkaar goed leert vertrouwen en elkaar leert kennen.”.

Faiza: “Ik vind de spelletjes ook leuk. Maar ook het praten over je gevoel en hoe je nee kan zeggen tegen kinderen zonder ze te kwetsen.”.

Aycha: “Ik vind het fijn dat je bij Kanjertraining elkaar leert kennen en de spelletjes zijn erg leuk.”.

Rianne: “Ik vind het verhaal van Peanut de zwerver erg leuk en ik leer er erg veel van. Bijvoorbeeld hoe je netjes nee kan zeggen of, zo bedoel ik het niet.”.

Wilt u meer weten over de Kanjertraining kijk dan ook eens op de website: www.kanjertraining.nl